11e Internationale Historische Horneland Rally 2008

vrijdag 7 en zaterdag 8 maart 2008

 

 

Harm Lamberigts en Arthur Denzler schrijven

bijzondere 11e editie op hun palmares

 

 Na een bijzondere, mooie rit door de Benelux rijden zaterdagavond 8 maart de equipes van de 11e Internationale Historische Horneland Rally Weert weer binnen. Bestuurder Harm Lamberigts rijdt samen met zijn navigator Arthur Denzler vol trots onder de zegeboog in zijn geboortestad door.

 

Niet voor watjes

 

De tweedaagse Internationale Historische Horneland Rally speelde zich in 2008 af onder perfecte weersomstandigheden, waardoor het tempo nagenoeg voor alle equipes bij te houden was. Hoewel er volgens de meeste deelnemers deze keer extreem weinig ruimte was voor correcties, maar de Horneland is dan ook niet bestemd voor watjes.

 

Tijdens de 1100 kilometer lange route moesten de deelnemers 48 tijdcontroles en om en bij de 250 aangegeven punten passeren. Na het verlaten van Weert begon het voor de sportklasse meteen erg pittig aangezien ze een Michelin-kaart uit 1967 voorgeschoteld kregen. Op de grens tussen Beringen en Tessenderlo was er een ontspannend slalomtestje nabij het bedrijf Tubobel. Vervolgens ging het verder via Belgisch-Limburg en was er een inpandige TC in het voormalig café van rallylegende Robert Droogmans. In Oreye werd de taalgrens over gestoken en ging het via Wallonië verder naar Luxemburg. Na een avondetappe richting Arlon (en terug) overnachtten alle equipes in het Alvisse Parc Hotel te Luxemburg stad. Acht wagens moesten opgeven op de eerste wedstrijddag, maar twee hiervan konden de volgende ochtend gelukkig de strijd hervatten. Quasi iedereen bestempelde het als een bijzondere editie, omdat over het gehele traject een zeer strak tijdschema gehanteerd werd en omdat de oldtimers door werkelijk prachtige gebieden geleid werden.

 

Rustig begin van de zaterdag morgen

 

Door het intrekken van een vergunning in Luxemburg begon de wedstrijd zaterdagmorgen heel rustig voor de deelnemers. Via Duitsland werd om het bewuste gebied gereden. Bij een tijdcontrole werd de wedstrijd weer hervat en even later was er een middagstop aan het pitoreske domein te Villers-St-Gertrude, een dorpje nabij Durbuy. Wedstrijdleider en uitzetter Eddy Smeets had gepland dat het niet zo maar een ontspannen afloop naar Weert zou worden. In (Nederlands) Zuid-Limburg werden nog tal van onverharde wegen opgezocht en stond er ook een spectaculaire beekdoorwading in de route. Sommige deelnemers twijfelden bij het zien van zoveel water maar hebben de oversteek toch gemaakt, de één al wat vlotter dan de anderen. Het leverde in ieder geval memorabel beeldmateriaal op ! Na een prachtig ingeklede tijdscontrole bij Garage Bergsteyn in Berg en Terblijt bleek dat de deelnemers nog steeds bij de pinken moesten blijven. Er volgde weliswaar een stukje autobaan maar niet tot Weert. Bij Linne, Montfort en Roermond was nog een mooi stuk uitgezet op stafkaart 1:50.000. En trouw aan het Horneland-principe werd afgesloten met een laatste stuk op Michelin-kaart.

 

Startnummer 1 ook als eerste over de finish

 

Voor Harm Lamberigts was dit de tiende Horneland waaraan hij deelnam. Zijn rallymicrobe om historisch rally te rijden, was indertijd trouwens ontsproten uit de eerste Horneland die in 1998 zijn hergeboorte beleefde. Elf jaar later schreef de Weertenaar zijn thuiswedstrijd voor de vijfde keer op zijn palmares. Voor navigator Arthur Denzler was het de vierde overwinning in dit evenement.

 

Harm Lamberigts: “Het was wederom een zeer goed georganiseerde, uitdagende en spannende rally. We hadden ons uitstekend voorbereid en reden onlangs nog de Wintertrail. Daardoor zaten we nog lekker in het ritme en ook Arthur was vanaf de eerste meters uitstekend aan het kaartlezen. De uitzetter had aangekondigd dat de wedstrijd makkelijker zou worden. Niettemin werd het een pittig evenement waarbij vooral op vrijdag het klassement gemaakt werd. In de cockpit van onze rode Escort was er weeral een perfecte samenwerking tussen rijder en navigator waardoor we amper 38 strafpunten behaalden.”

 

Arthur Denzler: “ Ik sta ervan te kijken welke wegen we deze keer allemaal aan mochten doen. Het is niet te merken dat dit parcours getekend werd door een debutant-uitzetter. Ik sprak zondagmiddag nog even met hem en het verbaasde me geenszins dat het een gigantisch werk was om deze Horneland in elkaar te steken. Dit evenement is uniek in zijn soort en ik ben ervan overtuigd dat Harm en ik er volgend jaar opnieuw bij zullen zijn. We hopen stiekem dat de organisatie daarna op zoek zal moeten naar een nieuwe, grote wisselbeker aangezien de huidige wisseltrofee bij drie maal op rij winnen definitief de onze zou worden. Want zoals Harm het zegt, “het blijft héérlijk om te winnen”.  

  

Tevreden terugblikken en … evalueren

 

De organisatie kan tevreden terugblikken op de 11e editie van de Horneland. De drijvende kracht van het eerste uur – Robert Wolter – zal zich in de toekomst iets minder gaan bezig houden met het evenement en werd door zijn collega’s van het organisatieteam dan ook bedankt voor zijn inzet met een prachtig Dakar-uurwerk.


Robert Wolter: “ Ik had me vorig jaar al voorgenomen om het iets rustiger aan te doen binnen de organisatie.  Dat was dit jaar al het geval doordat mijn opvolger Wil Kiggen al veel zaken van me overnam. Van deze 11e editie heb ik ontzettend kunnen genieten aangezien ik hem quasi hélemaal meereed als navigator in de 0-wagen, een Ford Anglia met Leon Meijers achter het stuur. Dit meerijden was op zich al een unieke ervaring. Daarnaast is ook het gevoel binnen de organisatie iets anders geworden. Doordat uitzetter Eddy Smeets uitstekend in ons team paste, durf ik stellen dat de 11e editie gemaakt is door een stel vrienden die er allemaal samen voor gegaan zijn. Ondanks een slopend weekend werd er zaterdagavond nog uitvoerig en gezellig nagekaart. De complimenten van de deelnemers achteraf doen ons dan ook allemaal deugd ! “

 

De Horneland Rally is mede mogelijk gemaakt door Vierhouten Pallets Putten,

Meulen Weert, Gerflor Benelux en Volvo Rutten.

  

De prijswinnaars in de sportklasse

 

1.         Harm Lamberigts & Arthur Denzler (Ford Escort) 38

2.         Cor Meulen - Luc Hendrickx (Porsche 911)         66

3.         Gerrit Reinders - Erwin Berkhof  (Porsche 911)   75

 

De prijswinnaars in de tourklasse

 

1.         Frank van Doorne - Mike Becht (Triumph TR6 C)    66

2.         Hans Brinkman - Joyce Brinkman (Volvo 1800 ES) 77

3.         Simon van der Heden - Pieter Kastermans (Alfa Romeo)  81

 

| Persbericht download / printen >> | Persbericht foto's >> |

 

| Fotografie Jan-Peter Ambaum | www.hornelandrally.nl |                                                | Foto's Horneland Rally 2008 >> |